Purple Ivy News

Välkommen!

Månad: september 2018

Introducing our Navigating 2030 analysis

Navigating 2030 was launched in September, with a dynamic discussion led by our researchers Josefin Malmberg and Aakash Dhingra.

By Astrid von Schmeling, Partner at Purple Ivy AB

The 17 Sustainable Development Goals set a clear vision for the world we want in 2030. But what are the soothsayers of our day telling us about the world we are set to actually get?

Purple IVY spent the summer charting a map of the world in 2030. Based on the latest prognosis of the most respected institutes from the world over, two Purple IVY researchers—based in Stockholm and Delhi—collated the latest data in order to better understand how our world is changing and how businesses must navigate to thrive in a changing marketplace. What makes our analysis unique is the fact that it highlights the interconnectedness of global changes, and considers how the impact of one trend can amplify another.

The corners of our map are framed by four drivers:

  • (B)reaching limits to growth
  • Shifting demographics
  • Changing natural environments
  • Interconnecting our world.

Purple Ivy’s Navigating 2030 drivers

These four drivers capture ongoing long-term megatrends that will define the world in 2030.

  • (B)reaching limits to growth: The Arctic summer sea ice will have disappeared by 2025 and the global mean sea level will have risen by 9-18 cm compared to 2000 levels. Premature deaths due to air pollution will amount to 3 million annually.
  • Shifting demographics: The global population is expected to grow from 6 billion to an average of 8.55 billion and 1.4 billion people are expected to be over 60 years of age in 2030. The global middle class will grow to 4.9 billion in 2030 from about 3 billion in 2018. The gap between rich and poor is expected to widen—the world’s richest 1% will hold USD 305 trillion; more than double from 2018 levels.
  • Changing natural environments: Half the population, around 4.5 billion people will be living in water-stressed areas, and demand for food is expected to increase by 30%, for energy by 50% and water by 50%. Although global forest loss will slow after 2010, a net 1.2% loss of forest area will still occur compared to 2010.
  • Interconnecting our world: The Internet of Things, which constitutes 27 billion connected devices today, will grow at an yearly rate of 12% to reach 125 billion in 2030.

Game changers
We have also captured the ways in which society is changing in response to these drivers: our game changers. These game changers influence the marketplace, legislation and companies’ role in society. Circular economy, the fourth industrial revolution, workforce transitions and the future of mobility are all examples of game changers that open up a whole range of risks and opportunities for businesses.

Societies are evolving quickly in many different ways. At the same time, they are becoming increasingly complex and interlinked. It is a challenge for businesses to understand how these transformations will impact their markets, value chains and business models. In business terms, twelve years may seem like a lifetime away, but 2030 is a mere three strategy cycles away for many companies.

First step in materiality process
Our Navigating 2030 analysis is the first step in Purple IVY’s six-step materiality process that helps companies identify their most relevant sustainability topics to work with and communicate about. If you‘d like to learn more about Navigating 2030 and our findings, just give us a call!

P.S. Keep an eye out for our LinkedIn snapshots over the coming months, where we’ll publish our map, in small digestible snapshots.

Full fart mot ”klimaturspårning” – och vi fortsätter gasa?

By Birgitta Erlandsson Segerström, Business Partner at Purple Ivy

Dystopi

Från klimatförnekelse, som jag har stött på mycket under början av 2000-talet, till att det är för sent att göra något.  Under den senaste veckan har jag hört två personer uttrycka sig ytterst dystopiskt angående vår planets överlevnad – helt oberoende av varandra. Två män, en i 60-års åldern, den andra i 30-års åldern. De har helt tappat hoppet och verkar se den nedåtgående spiralen på ett sätt som jag själv vägrar göra. Jag är rädd att det handlar om att avsäga sig ansvaret att ändra beteendet, dystopin blir då i praktiken en ursäkt för att fortsätta ta beslut som ger kortsiktig vinning. Men utan tvekan finns skäl för oro, och jag kan känna mig otroligt frustrerad när jag läser hur världen fungerar idag..

Frackning bara ökar

I Naturskyddsföreningens senaste upplaga av Sveriges Natur läser jag om Frackning (hydraulisk spräckning) i Texas, USA. Frackning innebär att man borrar ett smalt hål flera km ner i berggrunden, för att sen fortsätta borra horisontellt genom berget. Sen trycker man med stor kraft ner kemikalier och vatten vilket gör att berget spricker, detta möjliggör utvinning av gas och olja som legat gömd i fickor i berget.

USA förväntas gå om Ryssland som världens största producent av olja kommande år. Lokalbefolkningen har bokstavligen dessa borrhål på sin bakgård, vid friluftsarenor, i villaområden, överallt sticker de upp och problemet är att de läcker. I staden Denton finns 300 olja- och gasbrunnar. Staden har sämst luftkvalitet i hela Texas, vattnet förorenas och de ständiga sprängningarna i underjorden skapar återkommande jordskalv. En ort i närheten, Irving, hade 400 jordskalv under ett år. När ortsbefolkningen i Denton införde en lag som förbjuder Frackning i staden, gick den republikanska delstatsregeringen mot beslutet och förbjöd lokala förbud.

Texasfamiljen Wilks som blivit mångmiljardärer på att sälja utrustning till Frackning industrin betalade 15 miljoner dollar – 135 MSEK till republikanerna under 2016 års valrörelse.

Gasen riskerar att säljas i Sverige

Den bittra slutklämmen på denna historia ur verkligheten är att företaget Swedegas som ägs av belgiska och spanska intressen planerar att bygga en terminal för att ta emot ”frackad” gas från bland annat USA, i Göteborgs hamn. Företaget ska sen sälja gasen till den svenska industrin. De har fått tillstånd från länsstyrelsen och därmed är det upp till nästa regering att fatta beslut. Förespråkarna talar om att naturgasen har mindre klimatpåverkan än oljan. Men tar man in utsläppen i den frackade gasens hela värdekedja – utvinning, transport, lagring och förbränning – anser många forskare att gasens klimatpåverkan är i paritet med eller högre än den hos olja och kol. Och då har vi inte ens pratat om påverkan på människors hälsa och livskvalitet lokalt där frackningen äger rum!

Hur tänkte vi nu, som köper den gasen? 

Norges tvåeggade inställning

Vårt grannland Norge är på god väg att ta ledartröjan när det gäller elbilar. I en artikel på svt.se i augusti 2017, lyfts Norge fram som ”en framgångssaga för elbilen. Den norska staten har som mål att 2025 ska inga nya bilar säljas som går på fossila bränslen, starkt jobbat!

Å andra sidan, den 28:e augusti i år berättar Sveriges Radio om utökade fyndigheter i det Norska jätte-oljefältet ”Johan Sverdrup” i Nordsjön. Det blir nu ännu större och mer lönsamt än tidigare beräknat. Det kommer att producera i 50 år och bidra med svindlande 900 miljarder norska kronor till staten.  ”Detta är ett fantastiskt fält!” utbrister Olje- och Energiminister Terje Soviknes. Produktionen kommer att vara lönsam även om priset per fat går under 20 US-dollar, idag kostar oljan nästan fyra gånger så mycket. Den norska miljöorganisationen naturvernforbundet tycker att projektet är en klimatbomb, men Terje anser att Norge inte är ansvariga för de koldioxidutsläpp som händer när oljan, som man pumpat upp och tjänat pengar på, förbränns i andra länder. Terje säger att ”detta är ett bra klimatprojekt, vi behöver den här energin”.

Hur tänkte de nu?

Money talks

Min känsla är att ingen tänker, alla vill bara tjäna pengar, men jag kan inte låta bli att undra vad de skall göra med alla sina pengar när vår planet går in i ”Hothouse Earth”.

I augusti i år skriver tidningar över hela Europa om risken att jorden kommer in i ett tillstånd som kallas ”Hothourse Earth”. Det visar ett internationellt team av forskare i en ny studie i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences (PNAS).

Hothouse Earth innebär 4-5 grader varmare på jorden och havsnivåer på 10-60 m högre. Det kan hända även om vi begränsar oss till 2-graders målet, då en rad ”feedbacks” kan utlösas som innebär ökad värme som förorsakas av den obalans som vi skapat på vår planet. Johan Rockström som är medförfattare förklarar att vissa områden kommer att bli helt obeboeliga. (se mer http://www.stockholmresilience.org/research/research-news/2018-08-06-planet-at-risk-of-heading-towards-hothouse-earth-state.html) Idag har vi redan nått 1 grad höjning av medeltemperaturen och den stiger med 0,17 grader per decennium.

Allt är dock inte becksvart, utan forskarna ser tecken på att nödvändiga förändringar är på gång. Det största problemet är att det går för långsamt och att vi fortfarande befinner oss långtifrån den punkt där vi rör oss bort ifrån ett scenario med ”Hothouse Earth”.

Så vill forskarna undvika en ”Hothouse Earth”:

  • Skapa tydligt förvaltarskap då det gäller jordens biosfär, klimat och samhälle.
  • Skapa en global ekonomi helt fri från koldioxidutsläpp.
  • Utöka jordens kolsänkor (kolsänkor som världshaven och växande vegetation fångarupp och koldioxid i stället för att spä på utsläppen).
  • Tekniska innovationer, beteendeförändringar och förändrade sociala värderingar.

 

Inget är enkelt, hur ska jag och du hitta rätt tåg till framtiden? Frågetecknen är många, men nu gäller det bara att bita ihop, dystop eller icke, och göra allt vi kan för att styra om så att vi sen kan titta våra barn och barnbarn i ögonen och säga att vi var med och kämpade för en sund planet.

How to set clear goals and achieve them!

By Eva Normell, Partner at Purple Ivy AB

Why is goal setting so difficult? What can we do to make it work better?

Experts define goal setting as the act of selecting a target or objective you wish to achieve. In my experience, goals can be a powerful managerial tool for companies or groups – if they are used in the right way.

Goals must however be set and communicated with care. Poorly set and communicated goals can end up being useless or worse – they can negatively impact overall performance by causing a lot of stress among employees.

I have seen a lot of companies struggle with their goal processes over the years, usually because they have one or more of these problems:

  • unclear goals
  • the same goals as always
  • goals that are difficult or even impossible to remember
  • goals that don’t mean anything to the employees.

I believe that all employees (or the vast majority of them, in any case) want to do a good job. They also want someone to notice that they are doing a good job and give them positive feedback for it. However, without a common view of what the goals are it is not unusual for a company’s employees to work hard in areas that do not correspond to the goals. Sometimes their efforts don’t even fit in with the general direction that management is aiming for. The result is frustration on all sides and low morale.

In my opinion, goals should be used to set the direction and unify the efforts in a company. They should create a framework for communication, clarify the need for cooperation and establish a sense of responsibility.

If you want to succeed with a strategic ambition, then you cannot continue working as you always have done. You will need to change certain aspects of your business, such as what you do, how you do it, processes, attitude and/or culture. Change is difficult for most people, and to make it happen, you must be clear about the common ambition and when you expect to see results. You must engage the employees who will enact the necessary changes.

My first tip to improve goal setting is to clearly separate your strategic improvement goal(s) from your general business measurements. It’s crucial to recognize that normal daily business will consume most of the time and effort of all your employees. This is what your general business measurements track, which is great. But goals aimed at driving change are something else entirely. These goals must focus sharply on what specific changes need to be made, and progress must be measured carefully, separately from your usual business measurements.

My second tip is that once you have separated your improvement goal(s) from your general business measurements, you need to make sure to give the improvement goal(s) enough focus. Focus means recognizing that it isn’t possible to do everything at the same time. Instead, pick one (or just a few) improvement areas at a time and de-prioritize the rest for a while.

Make sure that you don’t underestimate the importance of where you put your focus. You will need to direct a great deal of attention and interest toward your improvement goal to make it happen. Work that is done according to your long-established processes will continue as usual, without the need for much attention from management. The improvement goal, on the other hand, is “outside the box”, which means it will require follow up, feedback and celebration to make it happen.

Good luck with your goal setting!

Foto: Martin Normell

© 2019 Purple Ivy News

Tema av Anders NorenUpp ↑